5,695,455 unikalne wizyty
Pogoda w Kędzierzynie-Koźlu
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
*U*W*A*G*A*
PSP9 - Wiarygodna Szkoła
Zajęcia SKS

Kurier kosmiczny
Amnesty International
Aktualnie online
» Gości online: 6

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 83
» Najnowszy użytkownik: joannam
E-Dziennik
BIP
Przyjaciele Dziewiątki SPONSORZY Szkoły
Zakrętki - nowe zasady
Podręczniki 2017-2018

Kalendarz
Listopad 2017

Nie Pon Wto Śr Czw Pia Sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
PSP9 na Facebook'u
YouTube PSP9
PARKRUN
Nadzór pedagogiczny
Opłata za obiady
FSNiT
Realizowane programy
Uczestniczymy w Programie Przeciwdziałania Wadom Postawy u Dzieci i Młodzieży

Rok 2013/2014
Certyfikat
Kącik CZYTACZA
Szkółki Piłkarskie NIVEA
Ważne strony
MusicBox3
Play
Logopeda

LOGOPEDA

to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.

Obrazy: logopeda_1.jpg 

Terapią logopedyczną w naszej szkole zajmuje się:

mgr Kinga Wróbel

mgr Ilona Ludwig

mgr Monika Suchowierska – Rafalska


ZADANIA LOGOPEDY W SZKOLE:

  • przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych (we wrześniu każdego roku szkolnego),
  • diagnozowanie logopedyczne,
  • organizowanie pomocy logopedycznej,
  • prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
  • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.

KOREKCJA WAD WYMOWY POLEGA NA:

  • usprawnianiu narządów artykulacyjnych
  • ćwiczeniach oddechowych
  • kształtowaniu słuchu fonematycznego
  • wywoływaniu, korygowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i w efekcie w zakresie tzw. Spontanicznej Aktywności Słownej
  • terapii ustno- twarzowej wg dr Swietłany Masgutowej
  • gabinet szkolny jest wyposażony w wiele specjalistycznych pomocy, m.in. komputerowe programy do diagnozy i terapii logopedycznej z cyklu Edu Sensus wydawnictwa Young Digital Planet, wibratory logopedyczne do korekcji rotacyzmu, specjalistyczne gry i zabawki przeznaczone np. do ćwiczeń oddechowych.

NAJCZĘŚCIEJ W SZKOLNYM GABINECIE LOGOPEDYCZNYM POJAWIAJĄ SIĘ UCZNIOWIE Z NASTĘPUJĄCYMI PROBLEMAMI:

  • sygmatyzm – nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych [s, z, c, z; š, ž, č, ž; ś, ź, ć, ź];
  • rotacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [r];
  • kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [k];
  • lambdacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [l];
  • gammacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [g];
  • betacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [b];
  • mowa bezdźwięczna – wymawianie głosek dźwięcznych jako ich bezdźwięczne odpowiedniki;
  • parasygmatyzm– nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych  szeregu [s, z, c, z] jako [š, ž, č, ž], (używanie š zamiast s,  np.: šova zamiast sova);
  • para rotacyzm- nieprawidłowa realizacja głoski r polegająca na zastępowaniu jej innymi głoskami np. l
  • inne odchylenia od normy artykulacyjnej.

Dziecko rozpoczynające naukę w szkole podstawowej to dziecko u którego zakończony jest rozwój mowy:

  • dziecko trzyletnie porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski: p, pi, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź,ć, dź, j, k, ki, g, gi, ch;
  • dziecko czteroletnie wymawia: s, z, c, dz;
  • dziecko pięcio-, sześcioletnie wymawia: sz, cz, ż, dż, r;
  • dziecko siedmioletnie ma utrwaloną poprawna wymowę wszystkich głosek oraz opanowana technikę mówienia, poprawna pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i składniowym.

Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu, zalecana jest wtedy wizyta u ortodonty. Wady mowy i wymowy są bezpośrednio związane z trudnościami w nauce, problemami związanymi z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi.

W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.

Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń, ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii.

Szczególnie istotna w korekcji wad wymowy jest współpraca z rodzicami. Bez ich zaangażowania i działań motywujących dzieci do ćwiczeń w domu praca terapeutyczna może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Dzięki systematycznej pracy uczeń szybko i skutecznie nauczy się poprawnie mówić i pisać.