10,982,794 unikalne wizyty
Aktywna Tablica
Biblioteka PSP9
Biblioteka Poleca
Ochrona Danych Osobowych
LEPSZA SZKOŁA
E-NAUCZANIE
50 LAT PSP9
8 klasa
Doradztwo zawodowe
PSP9 - Wiarygodna Szkoła
Zajęcia SKS
Kurier kosmiczny
Amnesty International
Aktualnie online
» Gości online: 3

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 83
» Najnowszy użytkownik: joannam
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
E-Dziennik
KORONAWIRUS
BIP
Obiady, stołówka szkolna
SAMORZĄD SZKOLNY
PSP9 na Facebook'u
YouTube PSP9
Ważne strony
KALBI
Przyjaciele Dziewiątki
Strefa ciszy
PARKRUN
Nadzór pedagogiczny
FSNiT
Realizowane programy
Kącik CZYTACZA
Szkółki Piłkarskie NIVEA
MusicBox3
Play
Logopeda

LOGOPEDA

to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.

Obrazy: logopeda_1.jpg 

Terapią logopedyczną w naszej szkole zajmuje się:


mgr Ilona Ludwig



ZADANIA LOGOPEDY W SZKOLE:

  • przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych (we wrześniu każdego roku szkolnego),
  • diagnozowanie logopedyczne,
  • organizowanie pomocy logopedycznej,
  • prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
  • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.

KOREKCJA WAD WYMOWY POLEGA NA:

  • usprawnianiu narządów artykulacyjnych
  • ćwiczeniach oddechowych
  • kształtowaniu słuchu fonematycznego
  • wywoływaniu, korygowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i w efekcie w zakresie tzw. Spontanicznej Aktywności Słownej
  • terapii ustno- twarzowej wg dr Swietłany Masgutowej
  • gabinet szkolny jest wyposażony w wiele specjalistycznych pomocy, m.in. komputerowe programy do diagnozy i terapii logopedycznej z cyklu Edu Sensus wydawnictwa Young Digital Planet, wibratory logopedyczne do korekcji rotacyzmu, specjalistyczne gry i zabawki przeznaczone np. do ćwiczeń oddechowych.

NAJCZĘŚCIEJ W SZKOLNYM GABINECIE LOGOPEDYCZNYM POJAWIAJĄ SIĘ UCZNIOWIE Z NASTĘPUJĄCYMI PROBLEMAMI:

  • sygmatyzm – nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych [s, z, c, z; š, ž, č, ž; ś, ź, ć, ź];
  • rotacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [r];
  • kappacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [k];
  • lambdacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [l];
  • gammacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [g];
  • betacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski [b];
  • mowa bezdźwięczna – wymawianie głosek dźwięcznych jako ich bezdźwięczne odpowiedniki;
  • parasygmatyzm– nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych  szeregu [s, z, c, z] jako [š, ž, č, ž], (używanie š zamiast s,  np.: šova zamiast sova);
  • para rotacyzm- nieprawidłowa realizacja głoski r polegająca na zastępowaniu jej innymi głoskami np. l
  • inne odchylenia od normy artykulacyjnej.

Dziecko rozpoczynające naukę w szkole podstawowej to dziecko u którego zakończony jest rozwój mowy:

  • dziecko trzyletnie porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski: p, pi, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź,ć, dź, j, k, ki, g, gi, ch;
  • dziecko czteroletnie wymawia: s, z, c, dz;
  • dziecko pięcio-, sześcioletnie wymawia: sz, cz, ż, dż, r;
  • dziecko siedmioletnie ma utrwaloną poprawna wymowę wszystkich głosek oraz opanowana technikę mówienia, poprawna pod względem artykulacyjnym, gramatycznym i składniowym.

Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu, zalecana jest wtedy wizyta u ortodonty. Wady mowy i wymowy są bezpośrednio związane z trudnościami w nauce, problemami związanymi z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi.

W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.

Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń, ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii.

Szczególnie istotna w korekcji wad wymowy jest współpraca z rodzicami. Bez ich zaangażowania i działań motywujących dzieci do ćwiczeń w domu praca terapeutyczna może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Dzięki systematycznej pracy uczeń szybko i skutecznie nauczy się poprawnie mówić i pisać.